Installation view: Ulrich Wulff, ‘Paintings 2017 — 2023’, Galerie Tobias Naehring, Leipzig, July 29 — August 26, 2023

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Engelchen bringt das Gewünschte’, 2017, Oil, acrylic and gouache on linen, 250 × 175 cm

Ulrich Wulff, ‘Engelchen bringt das Gewünschte’, 2017, Oil, acrylic and gouache on linen, 250 × 175 cm

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Paintings 2017 — 2023’, Galerie Tobias Naehring, Leipzig, July 29 — August 26, 2023

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Schreibmaschine’, 2023, Acrylic on linen, 75 × 100 cm

Ulrich Wulff, ‘Schreibmaschine’, 2023, Acrylic on linen, 75 × 100 cm

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Paintings 2017 — 2023’, Galerie Tobias Naehring, Leipzig, July 29 — August 26, 2023

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Keile’, 2023, Acrylic on linen, 130 × 190 cm

Ulrich Wulff, ‘Keile’, 2023, Acrylic on linen, 130 × 190 cm

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Heimweg’, 2023, Acrylic on linen, 130 × 190 cm

Ulrich Wulff, ‘Heimweg’, 2023, Acrylic on linen, 130 × 190 cm

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Paintings 2017 — 2023’, Galerie Tobias Naehring, Leipzig, July 29 — August 26, 2023

Installation view: Ulrich Wulff, ‘Panne auf Poseidon Sieben’, 2019, Oil and beeswax on linen, 130 × 210 cm

Ulrich Wulff, ‘Panne auf Poseidon Sieben’, 2019, Oil and beeswax on linen, 130 × 210 cm

EN

The surface is the defining stylistic device of the painter Ulrich Wulff. It is the starting point of all his works. Sometimes monochrome and finely painted, sometimes blotchy and oscillating between figurative pictorial elements and geometric abstraction, he creates scenes that reflect the artist’s humorous self-image. Wulff, who was born in Kempten and lives in Berlin, paints encounters and attractions of a social nature and the places of these interactions. His figures are stylized; carry borrowings from comic and cartoon representations and operate in the loose spaces of an abstract geometric environment that the artist stages on the surface of the canvas. He points out the faces of his protagonists with googly eyes and clown noses and delivers them to absurd situations. The conceptual paintings also reveal his interest in art history; citations of classical modernism are unmistakable. And just as the painters of classical modernism followed a path from the figurative to the abstract, Ulrich Wulff also seems to walk in these footsteps. In Paintings 2017 – 2023, the change in his works can be traced concretely. The surface and its composition once again come into focus during this period and thus negotiate the conditions of the site. This is accompanied by a stricter approach to composition and colorfulness. Complementary colors clash and underscore the rigorous structuring of the paintings. What is striking here are the clearly visible preliminary drawings, which become a structuring and stylistic element of the works. With this gesture Ulrich Wulff reveals the playing field of the painterly and the framework of its production process.

Ulrich Wulff (*1975, Kempten) lives and works in Berlin. He studied Japanese studies, art history and cultural studies and has been working as a visual artist since 2002.  His work has been presented in numerous solo and group exhibitions, including Galerie Bernd Kugler, Innsbruck (2022), Alfonso Artiaco, Naples (2022), Spurs Gallery, Beijing (2022), Nino Mier Gallery, Los Angeles (2019), Freddy, Baltimore (2018), Hammer Museum, Los Angeles (2016), Salon Dahlmann, Berlin (2013) and many more.

Text: Undine Rietz

DE

Die Fläche ist das bestimmende Stilmittel des Malers Ulrich Wulff. Sie ist Ausgangspunkt all seiner Arbeiten. Mal monochrom und feinmalerisch gestaltet, mal fleckig und changierend zwischen figurativen Bildelementen und geometrischer Abstraktion, erschafft er Szenerien, die das humoristische Selbstverständnis des Künstlers spiegeln. Der in Kempten geborene und in Berlin lebende Wulff malt Begegnungen und Attraktionen sozialer Art und die Orte dieser Interaktionen. Seine Figuren sind stilisiert; tragen Anleihen von Comic- und Cartoon-Darstellungen in sich und agieren in den losen Räumen eines abstrakt-geometrischen Environments, welches der Künstler auf der Fläche der Leinwand inszeniert. Er pointiert die Gesichter seiner Protagonisten mit Stielaugen und Clownsnasen und liefert sie absurden Situationen aus. Die konzeptuellen Malereien offenbaren darüber hinaus sein kunsthistorisches Interesse; Zitationen der klassischen Moderne sind unübersehbar. Und so wie die Maler der klassischen Moderne einem Weg vom Figurativen zum Abstrakten folgten, scheint auch Ulrich Wulff auf diesen Spuren zu wandeln. In Paintings 2017 – 2023 lässt sich der Wandel seiner Arbeiten konkret nachvollziehen. Die Fläche und ihre Beschaffenheit rücken in diesem Zeitraum einmal mehr in den Fokus und verhandeln mithin die Bedingungen des Ortes. Der Gegenstand – die Figur – wird mehr und mehr obsolet. Damit einher geht ein strengerer Umgang mit Komposition und Farbigkeit. Komplementärfarben prallen aufeinander und unterstreichen die rigorose Gliederung der Malereien. Auffällig sind hierbei die deutlich sichtbaren Vorzeichnungen, die gliederndes und stilistisches Element der Arbeiten werden. Ulrich Wulff offenbart mit diesem Gestus das Spielfeld des Malerischen und den Rahmen ihres Produktionsprozesses.

Ulrich Wulff (*1975, Kempten) lebt und arbeitet in Berlin. Er studierte Japanologie, Kunstgeschichte und Kulturwissenschaften und arbeitet seit 2002 als bildender Künstler.  Seine Arbeiten wurden in zahlreichen Einzel- und Gruppenausstellungen präsentiert, u.a. bei der Galerie Bernd Kugler, Innsbruck (2022), Alfonso Artiaco, Neapel (2022), Spurs Gallery, Beijing (2022), Nino Mier Gallery, Los Angeles (2019), Freddy, Baltimore (2018), Hammer Museum, Los Angeles (2016), Salon Dahlmann, Berlin (2013) u.v.m. 

Text: Undine Rietz