Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Max Huckle, 'Intercity Express', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 200 × 152 × 10 cm

Max Huckle, 'Hofstück', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 102 × 62,5 × 11 cm

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Max Huckle, 'Nachtzug', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 131 × 220 × 10 cm

Max Huckle, 'Camino AL', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 64 × 91 × 9 cm

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Max Huckle, 'Rankknöterich', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 125 × 85 × 12 cm

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Max Huckle, 'Automat', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 56,5 × 40 × 10,5 cm

Installation view: Max Huckle, 'Drifting', Galerie Tobias Naehring, Berlin, 2022

Max Huckle, 'Durstlöscher', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 44 × 55 × 9 cm

Max Huckle, 'Lido', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 170 × 220 × 8 cm

Max Huckle, 'Lido 2', 2022, Heat protection fabric, acrylics, wood, staples, 111 × 128 × 7,5 cm

Max Huckle – Drifting

by Naomi Rado

(Text in Deutsch unten)

 

The act of drifting, as Guy Debord writes in his Theory of Dérive (1956), is an essential strategy of the situationist movement. Its main interest is to explore urban spaces and their psychogeographical notions. Those who drift would ask themselves about the effect and impact of their surroundings by simply strolling around unknown areas, by sneaking into abandoned places, even by planless hitchhiking. Other than the Flaneur, who aestheticizes moments of pleasure in his calm observations of the city scape, drifting is inherently characterized by a mode of rushing, abruptness, and change. It is a process uncontrollable yet intentional: letting oneself be taken by possibility as well as coincidence for the means of gathering knowledge about the true nature of the structures built around us.

One would not have to look too far to find such fugitive moments in Max Huckle’s compositions. Like a photographic memory of details, surfaces, textures, the artist incorporates ephemeral perceptions of the built reality into his artworks. Irrelevant if on a large or small scale, Huckle’s paintings unfold as studies of material authenticity to which observers can intuitively relate to and grasp the beauty of their transience.

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»Drifting« als künstlerischer Akt ist, wie Guy Debord in seiner Theorie des Umherschweifens (1956) schreibt, eine wesentliche Strategie der situationistischen Bewegung. Ihr Hauptinteresse gilt der Erkundung städtischer Räume und ihrer psychogeografischen Gegebenheiten. Diejenigen, die sich treiben lassen, fragen sich nach der Wirkung und dem Einfluss ihrer Umgebung, indem sie etwa durch unbekannte Gegenden schlendern, sich an verlassene Orte schleichen oder sogar planlos per Anhalter reisen. Anders als der Flaneur, der in seinen ruhevollen Beobachtungen des Stadtbildes Momente des Vergnügens ästhetisiert, ist das Schweifen von Natur aus durch einen Modus der Eile, der Plötzlichkeit und der Veränderung gekennzeichnet. Es ist ein unkontrollierbarer und doch beabsichtigter Prozess: sich von Möglichkeiten und dem Zufälligen mitreißen zu lassen, um daraus Erkenntnisse über die wahre Natur der uns umgebenden Strukturen zu gewinnen.
Man muss nicht lange suchen, um solche flüchtigen Momente in den Kompositionen von Max Huckle zu finden. Wie ein fotografisches Gedächtnis für Details, Oberflächen, Texturen lässt der Künstler ephemere Wahrnehmungen der gebauten Realität in seine Werke einfließen. Egal ob in großem oder kleinen Format, Huckles Bilder entfalten sich als Studien materieller Authentizität, zu denen die Betrachtenden intuitiv einen Bezug herstellen und die Schönheit ihrer Vergänglichkeit erfassen können.